Nyheter

Årets höjdpunkter för Klarna

Skriven av Angelica Hedman
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Klarna växer snabbt och har under förra året vuxit med mer än 75 000 nya butiker. På alla marknader fortsätter konsumenter att välja Klarna. I sitt bokslut för 2019 presenterar Klarna årets höjdpunkter.

Klarna är den ledande globala leverantören av innovativa betalnings- och shoppinglösningar för konsumenter och handlare online och i butik. Klarna grundades i Sverige 2005 och är sedan 2017 en fullt licensierad bank.

Stora ökningar

Under förra året har Klarnas viktigaste tillväxtmarknader, USA och Storbritannien ökat antalet aktiva konsumenter med sex respektive två gånger. Tillväxten beror framförallt på Klarnas unika erbjudande till både butiker och konsumenter, vilket gör det möjligt att shoppa och betala på ett smartare sätt.

Klarna lanserade 2019 nya och uppdaterade produkter och tjänster som omedelbart tagits emot väl och blivit framgångsrika. Antalet utgivna Klarnakort har ökat nästan 6 gånger, aktiva appanvändare på månadsbasis är nästan 11 miljoner och Instore-volymerna har ökat med mer än fem gånger, rapporterar Klarna.

I USA växer populariteten för “direkt till konsument” erbjudandet i Klarna-appen snabbt och aktiva användare på månadsbasis har ökat med fyra gånger sedan juni 2019.  Sedan lanseringen har Klarna varit den snabbast växande aktören inom den amerikanska betalningssektorn.

I augusti ökade Klarna Holding AB med 460 miljoner US dollar vilket värderar klarna till 5,5 miljarder US dollar. Denna värdering gör Klarna till Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen.

Stärker butikers tillväxt

Klarna är butikers första val för att de engagerar sig i att stödja butikerna så att de blir mer framgångsrika och relevanta för sina målgrupper. Klarna driver miljontals konsumenter och trafik varje månad från egna kanaler till sina butiker. I USA genererade klarna åtta miljoner hänvisningar till butiker bara i december. Till 2020, räknar vi med att hänvisa en miljard konsumenter till våra butiker genom dessa kanaler på alla marknader, rapporterar Klarna.

Nöjda kunder

Preferenserna och engagemanget från konsumenterna är fortsatt hög på alla marknader. Genomsnittlig CSAT på månadsbasis (customer satisfaction) uppgick till 86% på alla marknader, vilket visar på att konsumenter är nöjda och engagerade i Klarnas tjänster.

Hållbart arbete

Klarna har under året fortsatt arbeta för att bli mer hållbara i deras dagliga verksamhet. Detta inkluderar initiativ för att minska klarnas koldioxidutsläpp och som utgångspunkt mäter nu klarna deras klimatavtryck. ‘Mindful Money’ är ett annat projekt för att stödja och utbilda konsumenter och hjälpa dem att fatta smartare och mer välinformerade ekonomiska beslut. Klarna samarbetar med journalister, bloggare och influencers inom privatekonomi för att ta fram information och skapa innehåll kring ämnen som är viktiga för konsumenterna.

Välkända varumärken fortsätter att välja Klarna

Klarna är förstahandsvalet bland de 100 största e-handelsbutikerna i USA.

Klarna butiker

Om författaren

Angelica Hedman

Webbproducent med flera års erfarenhet av marknadsföring, med ett stort intresse för privatekonomi och resor.

Kommentarer