Nyheter

Även Skandia har skickat felaktiga siffror till Skatteverket

Skandia
Skriven av Angelica Hedman

Det är inte bara Nordea utan även Skandia har lämnat felaktiga uppgifter till Skatteverket om så kallade IPS-pensioner. Om du tänker lämna in din deklaration på papper måste du korrigera felet manuellt.

Vi fick tidigare veta att Nordea skickat fel uppgifter till skatteverket men nu visar det sig att Nordea inte är ensamma. Även Skandia har skickat in dubbla uppgifter om de så kallade IPS-pengarna – utbetalningar från individuellt pensionssparande.

Skandia uppger att ungefär 3 000 kunder påverkas, kommunikationschefen Mojtaba Ghodsi skriver i en kommentar att man beklagar det som inträffat.

Tekniskt fel

Förklaringen sägs vara ett tekniskt fel. ”En ny inrapportering introducerats av Skatteverket för IPS utbetalning. Ett systemfel har gjort att inrapportering i år skedde både enligt det gamla och det nya inrapporteringssättet, vilket varit felaktigt.”

Skandia ska ha koll på vilka kunder som drabbats och ska ha skickat in rättelser till Skatteverket. Banken meddelar att felet kommer därmed att vara korrigerat för den som väljer att deklarera via Skatteverkets app. Men för den som deklarerar på papper krävs att man själv ändrar felaktigheterna.

Alla som har IPS-utbetalningar uppmanas kolla extra noga

Skatteverkets presstjänst meddelar att det bara är från Nordea och Skandiabanken som man fått larm om upptäckta felaktigheter kopplade till det nya inrapporteringssystemet, däremot finns en risk att fel kunnat uppstå på andra håll. Skatteverket uppmanar därför alla som tagit emot IPS-utbetalningar att kontrollera summorna extra noga i årets deklaration, speciellt om man tänker deklarera på papper.

Om författaren

Angelica Hedman

Webbproducent med flera års erfarenhet av marknadsföring, med ett stort intresse för privatekonomi och resor.

Kommentarer