Blogg

Buffert reser till Japan 2017

Osaka, Japan
Skriven av Svante Hansson
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Japan är ett land med en mindre yta än Sverige men med över 12 gånger fler invånare. Japan är ett enormt land med mycket kultur och historia att erbjuda. Denna gång så åkte både jag och min tvillingbror till Japan och då det var första gången för Axel så fick jag uppgiften att agera reseledare..

Vi valde återigen att besöka Kansai-området vilket ligger västerut från Tokyo. Valet föll på Kansai för att detta är min tredje resa dit och jag kan området och människorna där väldigt bra. Det blev enkelt för mig då att kunna visa upp det Japan har att erbjuda utan att behöva ha problem med exempelvis ta reda på hur tågnätet fungerar.

Vi satte vår bas till Osaka som ligger mitt i smeten och har bra tåglinjer till närliggande städer som Kyoto, Nara, Kobe osv.

Hotel Toyo

Då vi valde Osaka som bas och då jag varit här förut så föll valet på Hotel Toyo. Hotell Toyo är ett underbart vandrarhem med en mysig atmosfär men också med en bra prisnivå. För 133 kr/natten så är det få andra ställen som slår detta. Det ligger nära både tunnelbana och tåg och kändes som ett självklart val. För någon som reser själv så rekommenderar vi vandrarhem då det är enkelt att träffa andra som är ute och reser som du senare kan hitta på aktiviteter med.

De som jobbade i receptionen behövde dubbelkolla extra på mig när jag kom igenom dörren då det var min tredje gång att bo här. Axel tyckte det var helfestligt att folk redan hade börjat känna igen mig.

Hotel Toyo på utsidan
Hotel Toyo på insidan

Osaka Traveler’s Bar

Likt andra gånger så blev vi stammisar på min absoluta favoritbar. Öl går för 500 yen (ca 39 kr) och tacos som barmat för 650 yen (ca 50 kr). Prisnivåmässigt så var priserna här likt många av barerna i området men om du letade runt så kunde du eventuellt hitta en bar som serverade öl för kanske halva priset.

Traveler’s Bar är en mindre bar belägen mitt i Osaka och ett ställe som jag alltid kommit tillbaka till. I samband med denna resa så valde vi att vara helt tysta på sociala medier om vår resa för att kunna överraska just den här baren. När vi kom in så jobbade Hiroshi vilket är en av de två som brukar jobba här. Vi beställde en öl och en tacos och en timme senare så ser man i dörröppningen hur Shota som också är barens ägare komma in. Han tittar på mig och min tvilling och kommer därefter fram till mig och säger “Why are you here?”.

Det finns många stammisar på denna bar som är födda i Japan och som vi även fick träffa denna gång. Det känns lite som att få komma hem igen när man är där.

Shota och Hiroshi
Kazma som spelar i ett band
Axel skriver sitt namn på barens vägg

Senare på kvällen under den första dagen här så kommer Shota fram till mig och Axel och frågar om vi skulle vara intresserade att träffa hans mor och besöka de lite lantligare delarna av Japan. Det är självklart att vi vill!

Tottori

Ungefär en vecka in i resan så mötte vi upp Shota i hans bil på morgonen för att åka iväg till Tottori. Tottori är ett distrikt som ligger i nordvästra delen av Japan och är en populär resort för många. Efter 5 timmars bilresa så började vi närma oss och bergen blev högre och högre längs vägen. Vi stannade av vid en mindre parkering plötsligt och Shota sa att vi var framme. Vi var lite frågvisa då det såg inte ut att finnas något här men efter ha gått en bit så ser vi en trappa som vi börjar ta oss upp till..

Mount Mitoku

Vi hade parkerat bredvid ett stort berg kallat Mount Mitoku som har en höjd på 900m. Vi stod båda i jeans och varsin skjorta och funderade kraftigt över vårat klädval. Shota försäkrade oss att det skulle fungera men nu i efterhand så kändes lite väl svettigt. Påvägen till början av berget så träffade vi på en annan japansk person som undrade om han kunde följa med oss upp då själva klättringen är rätt farlig och kräver att man minst är 2 personer.

När vi väl hade börjat gå med honom så frågade vi vad han arbetade med och han förklarade att han var en professionell fotograf – sweet!

Vi hade förberett oss för bergsvandring men detta var verkligen bergsklättring. Vi slet oss upp hållandes i trädrötter och snåriga gångar där om du föll skulle göra ett fint djupdyk på 100m ner mot berget. Det var dock värt för vyn var helt fantastisk och bilderna gör ingen rättvisa.

Bild av Yuichi Kayano

När vi äntligen kom till toppen så ser vi en byggnad som satt mot bergsväggen och de förklarade att man inte vet hur denna byggnad byggdes och den är helt fantastisk. Att den har överlevt tiden och saker som jordbävningar gjorde det bara mer imponerande. Precis när vi skulle vända och börja klättra ner så började det regna lite lätt och Shota sa att det var ett tecken att berget välkomnande oss och anses vara tur.

Klättra ner gick klart enklare men kändes mer skrämmande stundvis. När vi väl kom till botten så sade fotografen Yuichi, att vi är nog de enda svenskarna som någonsin bestigit detta berget. Awesome.

Bild av Yuichi Kayano.

Öknen i Japan

Nu när vi äntligen var klara så åkte vi vidare, nu igen inte helt säkra på var vi var på väg. När vi hade åkt i lite över en timme så parkerade vi och gick ut ur bilen – plötsligt så var det en öken framför oss. Det var en väldigt surrealistisk känsla att gå runt på sanddynerna i och med att vi var i Japan. Det skall även finnas en kamel som är framme men vi var lite för sena så kamelen hade gått hem för dagen. En populär turistattraktion för många.

Sanddyner i Japan

Misasa

Nu var vi alla tre slut i kroppen efter bergsklättringen så Shota styrde skutan mot Misasa vilket är en liten stad i Tottori känd för sina hot springs. Då vi båda har tatueringar så var vi lite oroliga över att komma in (länk till Japan) men Shota försäkrade oss att det inte var några problem. Väl framme så tittar han på båda av oss och ser till att våra tatueringar döljdes så smög vi in bakom honom. Det var väl inte riktigt så vi hade tänkt oss men vi kom in och det var underbart. Onsen är något jag verkligen rekommenderar, speciellt efter att man klättrat i bergen och är öm i hela kroppen.

Efter vårt besök så gick vi runt lite i staden och Shota visade oss en sakéaffär som vunnit flera priser för sin saké och fick testa lite olika prisklasser.

Yakiniku

Avslappnade och hungriga så rörde vi oss mot en yakiniku restaurang för att äta god mat med ett gott sällskap. För er som inte vet vad yakiniku är så är det ett sätt att tillaga och äta maten på plats. Du beställer in exempelvis köttbitar, grönsaker och fisk som du sedan själv steker på en kolgrill framför dig. Där vi valde att äta så hade vi en iPad som vi beställde in maten till som sedan levererades. Att få laga maten själv är rätt så kul och det var enkelt att beställa in flera smårätter som vi testade.

Vi fick även chansen att testa wagyu beef och kan enklast beskrivas som kobe beef. Det var otroligt mört och smälte i munnen när du åt det men det var inte heller billigt. För någon som reser på en budget så skulle jag nog inte rekommendera detta. Om du vill själv resa till Asien på en budget kolla in vår guide om detta.

Wagyu beef

Slutspurten

Nu var vi alla trötta och tanken var att resa hem tidigt på morgonen så sista stoppet var hemma hos Shotas mor som bor i ett traditionellt japanskt hus i en liten stad. När vi väl gled in på parkeringen så möts vi av en mor som var väldigt glad att få se sin son hemma och efter rundvisningen så gick vi och lade oss medan Shota satt uppe ett tag till och talade med sin mor om allt. Deras relation påminner om den vi har med vår mor och båda var glada att få snacka om vad som helst ett tag.

Vi vaknade upp runt 3 på morgonen och begav oss hemåt och efter ungefär 6 timmar och en soluppgång senare så började vi komma in i Osaka. Resan var slut.

Mycket annat

Vi hann med mycket på resan och detta är bara ett axplock om vad vi råkat ut för. Läs vår nästa del som kommer ut snart när Axel förklarar hur vi blev japanska TV kändisar och när vi träffade 500 skolbarn som alla ville öva på sin engelska.

Artikeln senast granskad: 21 oktober, 2023

Om författaren

Svante Hansson

Aktiesparare och Japan-entusiast. Driver Buffert.se tillsammans med min tvillingbror Axel Hansson. Som systemutvecklare i grunden så står jag för den tekniska biten av Buffert.se