Nyheter

Halv miljon skattebetalare riskerar missa skatteåterbäringen

Deklaration
Skriven av Axel Hansson

Skatteverket har inför skatteåterbäringen 2018 valt att inte skicka ut några utbetalningsavier över huvud taget förutom när det kommer till dödsbon.

Förra året så var det ungefär 1 miljon svenskar som inte hade anmält ett bankkonto och 300 000 av dessa fick ett utbetalningskort.

Ökande kostnader bakom beslutet

Fram till i höstas har man fått pappersavier men på grund av ökade kostnader med bland annat returer så har man nu valt att plocka bort dessa helt. I samband med detta riskerar över en halv miljon skattebetalare att missa sin skatteåterbäring.

– Vi fick så många returer. Det kostade 200 kronor per ärende. Många är inte särskilt förtjusta i pappersavier, säger Schauman

Det innebär också ökad säkerhet och minskade kostnader för dig som mottagare då du slipper kostnaden för avierna. Fysiska kort är också lättare att plocka från din brevlåda än din digitala brevlåda.

Vad innebär detta?

Oavsett vad man anmält ett konto eller inte så ligger pengarna kvar och försvinner m.ao. inte men för att få ut sina pengar så krävs det att man anmäler ett konto till Skatteverket. Enklast gör man detta via att logga in på Skatteverkets hemsida och anmäler kontot under fliken Skattekonto.

Det går också att anmäla kontot när du deklarerar via Skatteverkets mobilapplikation eller via en blankett från Skatteverkets hemsida.

Värt att tänka på är att när man väl anmält ett konto så kommer Skatteverket behöva kontrollera att kontot verkligen ägs av dig vilket kan ta tid.

För de privatpersoner som redan anmält ett konto sedan tidigare kommer få sina utbetalningar precis som vanligt så länge man godkänt deklarationen.

Om författaren

Axel Hansson

Jag heter Axel Hansson och är, tillsammans med min tvilling, huvudskribent för Buffert.se.

Lämna en kommentar