Nyheter

Norwegian tänker lösa kris med fler långflyg

Skriven av Angelica Hedman

Vid årsskiftet tog Norwegians nya chef Jacob Schram över det krisdrabbade lågprisflygbolaget som i flera år haft stora lönsamhetsproblem. Jacob Schram tror på att långflygningar till Nordamerika och nya flygresor mellan Asien och Europa är en långsiktig lösning på krisen.

Norwegians nya chef tror på att det finns mer att hämta med långflygningar och på möjligheten att öppna upp nya direktlinjer från Europa till fler nordamerikanska storstäder än de åtta man flyger till i dag. Jacob Schram nämner också att asiatiska flygningar finns med på önskelistan och att det även kommer att behövas fler strategiska samarbeten, i linje med det avtal Norwegian har ingått med amerikanska Jetblue.

Nedskärningar och utmaningar för Norwegian

Förra året la Norwegian ned 70 flyglinjer varav 20 av dessa var långflygningar. Detta gjordes för att ta bort flyglinjer med lönsamhetsproblem. Norwegian sålde även av koncernens finansbolag och flygverksamheten i Argentina. I sparplanen finns dock hundratals initiativ kvar att genomföra, inte minst på personalsidan.

Det är viktigt att få fart på kassaflödet, speciellt under vårmånaderna mars–april då försäljningen dippar inför sommaren. I år är problemet svårare att hantera än vanligt, då kreditkortsföretag och banker förlängt perioden för utbetalning till Norwegian för sålda biljetter. Dels på grund av Norwegians finansiella problem och dels på grund av att banker och kreditkortsföretag blivit mer osäkra på flygbranschen.

Norwegian genomförde i november en nyemission som var det tredje kapitaltillskottet på ett och ett halvt år. Efter förra årets förlust före skatt på 1,7 miljarder norska kronor (170 miljoner euro) siktar Norwegian på ett nollresultat i år, förutsatt att det inte blir några stora bakslag vad gäller bränslekostnader eller valutaeffekter.

Kreditgivarna sitter just nu på 90 procent av intäkterna från bolagets sålda biljetter.

Viktigt att bli lönsamma

Nästa vecka träder ett avtal med en ny motpart på kreditmarknaden i kraft. Jacob Schram tror avtalet kan sätta lite fart på inflödet av pengar och han hoppas även kunna pressa befintliga motparter att sätta lite fart på transaktionerna. Samtidigt belyser han hur viktigt det är att Norwegian snabbt blir lönsamt igen.

Desto högre lönsamhet vi kan få desto mindre beroende blir vi av att få in de här pengarna snabbt, säger Jacob Schram.

Krävt kompensation från Boeing

Jacob Schram säger att de måste nå en uppgörelse med Boeing. Norwegian har krävt kompensation från den amerikanska flygtillverkaren för att täcka kostnaderna och förlusterna som har drabbat Norwegian efter det snart ettåriga flygförbudet för Boeing 737 Max 8-planen. Norwegian har 18 Max 8-plan parkerade efter två allvarliga olyckor på kort tid, ett hösten 2018 och ett våren 2019.

De tekniska problem kopplade till olyckorna utreds ännu. Norwegian rapporterade senast att Max-planen kan tas i trafik tidigast i september 2020. Bara under 2019 har Norwegian redovisat ett bakslag på cirka en miljard norska kronor till följd av Max-planen.

Om författaren

Angelica Hedman

Webbproducent med flera års erfarenhet av marknadsföring, med ett stort intresse för privatekonomi och resor.

Kommentarer