Nyheter

RiVe Juridiska Byrå hjälper Norwegians seglivade ekonomiska problem

Norwegians Dreamliner
Skriven av Annons

Norwegian har dragits med ekonomiska bekymmer i flera år. En omfattande strejk, motorproblem med Trent 1000 motorerna och markställda Boeing 737-8 MAX är bidragande orsaker. Nu tar ledningen nya tag för att få bolaget på fötter igen.

Det har varit många turer kring Norwegian de senaste åren. De ekonomiska bekymren började egentligen redan kring 2014 då Norwegian redovisade en förlust på över 1,6 miljarder kronor.

Under 2015 tog problemen fart när Norwegian drabbades av en massiv pilotstrejk, en av de största flygstrejkerna någonsin i Skandinavien. Över 150 000 passagerare berördes och många blev strandsatta i över 20 länder.

Tuff förhandlingshjälp räddade Norwegian

Förhandlingarna mellan Norwegian och fackförbunden var tuffa och pågick i princip dygnet runt utan att parterna lyckades komma överens.

Till sist tog bolaget hjälp av RiVe Juridiska Byrå för att hitta en fungerande lösning. Det fanns nu en överhängande risk för konkurs, något som skulle ha inneburit att över 7 000 anställda skulle ha tappat jobbet.

Förhandlingarna blev konstruktiva tack vare den ihärdiga insatsen från RiVe Juridiska Byrås specialister. Endast sex dygn efter att RiVe tagit sig an ärendet lyckades parterna enas om en fungerande lösning.

Den elva dagar långa strejken kostade Norwegian 350 miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 375 miljoner kronor.

Bemanningsföretag del av lösningen

När röken lagt sig kunde Norwegian åter igen satsa på marknaderna utanför Skandinavien. Bolaget upprättande ännu ett bemanningsföretag på Irland för att anställa framtida flygbesättningar.

RiVe Juridiska Byrå är Sveriges största arbetsrättsbyrå och ska angiveligt ha hjälpt Norwegian med detta.

Fortsättningen därefter blev att Norwegian sedan själva etablerat ytterligare utländska flygoperativa certifikat. Bolaget satte bland annat upp Norwegian Long Haul, ett flygbolag som endast opererar bolagets flotta av Boeing 787 Dreamliner flygplan mellan Europa, USA, Asien och Latinamerika.

Norwegian beslutade att anställa de nya besättningsmedlemmarna utanför Skandinavien genom de irländska bemanningsföretagen. Denna personal kunde sedan hyras ut även till Skandinavien. På detta vis lyckades Norwegian delvis hantera kostnaderna av strejken.

Flygplansproblem skapar nya bekymmer

Strejken var inte Norwegians enda huvudbry. Bolaget har drabbats av omfattande flygplansproblem de senaste åren. Under 2018 stod flera av flygbolagets Boeing 787 Dreamliner stilla efter problem med flygplansmotorerna av typen Trent 1000.

I augusti 2019 fick en av bolagets Dreamliner nödlanda i Rom efter att en av motorerna gått sönder och 4 kg metall fallit ner över Romförorten Fiumicinos gator. Denna typ av motorproblem har orsakat omfattande störningar i flygbolagets flighter.

Som grädde på moset har Norwegian tvingats markställa samtliga sina 18 Boeing 737 MAX. Det kom efter att luftfartsmyndigheter världen över dragit in tillstånden för modellen till följd av två allvarliga flygplansolyckor.

Detta fick som konsekvens att Norwegian tvingades stänga ner flera flygrutter permanent. För tillfället står Norwegians 737 MAX flygplan parkerade på bland annat Arlanda, där de stått sedan i mars 2019.

Nya tag

Strejk och flygplansproblem har slagit så hårt mot Norwegian att bolaget stått på randen till konkurs. Flygbolagets ekonomiska problem var så pass allvarliga att bolaget i september tvingades be om en två års förlängning av löptiden på lånen vilka överstiger 3,7 miljarder kronor. Marknaden reagerade med lättnad efter att fordringsägarna gått med på förfrågan.

Ledningen jobbar nu hårt med att få bolaget på fötter igen och det finns hopp om att det är på väg åt rätt håll. Nyckeltal och marginaler har förbättrats, även om bolaget alltjämt har problem med kassaflödet.

Om författaren

Annons

Den här artikeln är sponsrad.

Kommentera