Nyheter

SAS varslar 5000 anställda på grund av arbetsbrist

SAS varslar
Skriven av Angelica Hedman
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Som en följd av coronakrisen varslar flygbolaget SAS nu 5 000 anställda. 1 900 heltidsanställda berörs i Sverige.

Efterfrågan på flygresor förväntas påverkas väsentligt under återstående del av 2020 och det kommer sannolikt att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före utbrottet. På grund av osäkerheten i efterfrågan måste SAS därför vidta avgörande åtgärder för att anpassa verksamheten, meddelar Rickard Gustafson, VD för SAS, i ett pressmeddelande.

För närvarande bedriver SAS enbart verksamhet inom ett begränsat inrikesnätverk i Norge och Sverige. På grund av de aktuella restriktionerna förväntar sig SAS att resor kommer vara begränsade under den viktiga sommarsäsongen.

SAS medarbetare har i genomsnitt sex månaders uppsägningstid. På grund av osäkerheten avseende efterfrågan och hur lång tid det tar att anpassa organisationen måste SAS agera proaktivt. Det ger företaget möjligheten att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återkommer, men också att vidta ytterligare åtgärder om återhämtningen tar längre tid än förväntat, meddelar Rickard Gustafson.

De 5 000 anställda som kommer varslas fördelas på cirka 1 900 heltidsanställda i Sverige, 1 300 i Norge och 1 700 i Danmark. Rickard Gustafson meddelar att processerna kommer att genomföras i enlighet med arbetsmarknadslagar och -rutiner i respektive land. Under processen kommer SAS ha kontakt med fackföreningarna för att försöka hitta lösningar för att sänka det faktiska antalet uppsägningar i koncernen.

Oerhört tråkigt och ledsamt

“Covid-19 har tvingat SAS att ta ställning till en helt ny verklighet som kommer att ge återverkningar inte bara under de närmaste månaderna, utan de närmaste åren. Vår ambition är att fortsatt vara det ledande flygbolaget i Skandinavien och därmed ha en bärande roll i den Skandinaviska infrastrukturen som garant för nationell och internationell tillgänglighet. För att kunna fortsätta att uppfylla denna viktiga samhällsfunktion måste vi anpassa våra kostnader till de rådande omständigheterna. Det oerhört tråkigt och ledsamt att vi tvingas anpassa vår personalstyrka till en lägre efterfrågan. Inte minst med tanke på företagets framgångsrika resa de senaste åren, som har gjorts möjlig tack vare det fina arbetet som utförts av SAS kompetenta och uppskattade medarbetare. Tillsammans med företrädare från fackföreningarna ska vi nu arbeta intensivt för att hitta lösningar för att så få personer som möjligt ska drabbas. Dessutom är vi redo att snabbt skala upp verksamheten och minska antalet berörda tjänster om efterfrågan återhämtar sig snabbare”, säger Rickard Gustafson, VD för SAS.

Om författaren

Angelica Hedman

Webbproducent med flera års erfarenhet av marknadsföring, med ett stort intresse för privatekonomi och resor.

Kommentarer