Resor

Ersättning vid försenat flyg – Vad gäller?

Ersättning vid försenat flyg
Skriven av Axel Hansson
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Om ditt flyg av någon anledning blir inställt eller försenat kan du ha rätt till ersättning. Reglerna är dock krångliga och kan vara svåra att förstå. Därför ska vi ta en djupdykning och verkligen försöka förklara de regler som gäller kring ersättning vid flyg.

Du kan få ersättning vid försenat flyg när

Det finns många olika scenarion där du kan få ersättning för ditt flyg. Detta är vid de flesta inställningar och förseningar. De reglerna som vi kommer att prata om gäller bara inom EU alltså gäller dem bara om du flyger från en flygplats inom EU eller till en flygplats inom EU med ett bolag som är registrerat i EU, Norge, Island eller Schweiz.

Om ditt flyg inte uppfyller dessa krav kommer dessa regler inte att gälla tyvärr.

Enligt EU:s regler (förordning (EG) nr 261/2004) har du rätt till kompensation om din flygning är försenad med minst tre timmar och du reser inom EU med ett europeiskt flygbolag.

Kompensationen beror på flygsträckan:

  • För flygningar på mindre än 1 500 km är kompensationen 250 euro.
  • För flygningar på mellan 1 500 och 3 500 km är kompensationen 400 euro.
  • För flygningar på mer än 3 500 km är kompensationen 600 euro.

Observera att det finns vissa undantag från kompensationskravet, såsom extrema väderförhållanden och säkerhetsfrågor.

Vid försening

Vad du har rätt till vid en försening beror på förseningens längd och den sträcka som planet ska färdas. Om flyget är försenat i minst 2 timmar ska du bli informerad om dina rättigheter vid en försening. Är försening däremot längre än två timmar ska du också få gratis mat samt dryck av flygbolaget. Självklart i förhållande till väntetiden.

Mer specifikt gäller två timmar för flygningar som är kortare än 1500 km. Tre timmar gäller för flygningar som är mellan 1500 och 3500 km långa. Om flyget går utanför EU och är längre än 3500km gäller fyra timmar istället. Reglerna är alltså inte lika enkla som man först kan tro.

Försening över natt

Om ditt flyg blir försenat ända till nästa dag har du rätt till en gratis hotellnatt på flygbolagets bekostnad. Flygbolaget ska också stå för transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Försening på mer än 5 timmar

Vid fem timmar har du rätt att antingen få dina pengar tillbaka eller bli ombokad till nästa möjliga flyg Du kan också bli ombokad till ett senare datum. Om du väljer att få tillbaka dina pengar är flygbolaget skyldiga att betala ut dessa inom 7 dagar. Detta kan ske kontant, med en check eller med en banköverföring. De kan också, om du accepterar det, ge dig ett tillgodo kvitto att använda i framtiden.

Tänk dock på att om du väljer återbetalning kan du inte längre kräva att flygbolaget ska flyga dig till din destination.

Skadestånd och kompensation

Nu kommer vi till pengarna. Vid längre förseningar kan du nämligen ha rätt till både skadestånd och kompensation av flygbolaget. Du har rätt att kräva 250 euro på alla flygningar försenade mer än 3 timmar med en reslängd på max 1500 km. Ligger reslängden mellan 1500 och 3500 km har du rätt till 400 euro i kompensation. Du har sen rätt till 600 euro för alla övriga flygningar som samtidigt omfattas av EU:s regler.

Du kan också ha rätt till skadestånd, lite beroende på omständigheterna. Om du fått några kostnader till följd av den försenade flygningen ska flygbolaget stå för dessa. Detta kan vara missade hotellnätter eller förlorade arbetsinkomst. För att kunna få skadestånd måste du kunna bevisa dessa kostnader och de måste ha en direkt koppling till förseningen. Därför är det en bra idé att spara alla kvitton.

Vill du ha skadestånd för förlorad arbetsinkomst krävs det ett intyg från din arbetsgivare.

Som mest kan du få 5 346 SDR (särskilda dragningsrätter) i skadestånd för dina olika kostnader. SDR är en form av resevaluta och är värd ca 70 000 svenska kronor när denna artikel skrivs.

Får jag ersättning vid bagage?

I många fall kan du också få ersättning när ditt bagage blir försenat. Dessa regler är dock lite annorlunda mot dem som vi nämnt nu och för att veta exakt vad som gäller då får du själv läsa på.

Du kan få ersättning för de kostnader du fått på grund av ditt försenade bagage. Tänk dock på att du måste begränsa dessa kostnader, annars kan flygbolaget vägra att betala. Här finns en sida med mer information.

Du kan inte få ersättning när

Eftersom det finns fall när du kan få ersättning måste det självklart också finnas fall när du inte kan få någon ersättning. Det vanligaste fallet som inte ger dig någon rätt till kompensation eller annan ersättning är extraordinära händelser. Den officiella definitionen är ”extraordinära händelser som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.”

Det finns faktiskt inga bestämda situationer som räknas till dessa ”extraordinära händelser” men något som vanligen räknas är naturkatastrofer, väderförhållanden, strejker, politisk instabilitet i landet och säkerhetsrisker.

Om någon av dessa händelser inträffar måste flygbolaget kunna bevisa att det var en extraordinär händelse som de inte hade någon kontroll över. Annars tvingas de betala ut ersättning precis som vanligt.

Skadestånd

Det finns faktiskt ett undantag vid skadestånd också som vi finner det lämpligt att ta upp här. Du kan inte få något skadestånd för att ha lidit psykiskt av ditt försenade flyg. Du får alltså ingen ersättning om du upplevt besvär av att behöva vänta, obehagskänslor eller annat lidande som försening lett till. Du kan bara få skadestånd för faktiska kostnader som uppstått till följd av försening, inget annat.

Hur du kräver ersättning

Flygbolagen gillar inte att dela ut ersättning och gör därför sitt bästa för att du inte ska få ut någon. Därför kommer du behöva kräva ersättning själv för att kunna få någon. Det första du ska göra för att få ut den ersättning du har rätt till är att kontakta flygbolaget. Detta gäller även om du köpt resan av en resebyrå. Du begär din ersättning via ett mail eller ett vanligt brev. Detta innebär faktiskt att du reklamerar din resa.

Gör detta så snart som möjligt, grundregeln säger inom två månader. Om du vill ha skadestånd för olika utlägg måste du skicka med kopior på kvitton och liknande. Spara kopior på allt som du skickar.

Om flygbolaget bråkar

I många fall kommer flygbolaget av olika anledningar vägra att betala ut den ersättning som du har rätt till. Det enda sättet att då få den är genom att bråka med dem, något som kan vara väldigt jobbigt. Som tur är finns det faktiskt företag som är experter på att bråka i ditt namn.

De kan faktiskt driva saken ända upp till domstol. Som betalning brukar de ta en del av den ersättning du får ut av flygbolaget. Detta är ett av dem bästa sätten att faktiskt få ut din ersättning, även om flygbolaget bråkar.

Räkna ut din ersättning

Trots denna artikel förstår vi om det kan vara svårt att veta exakt vad du har rätt till för ersättning. Som tur är finns det flera olika program på nätet som kan hjälpa dig med detta. Du skriver helt enkelt in den information som du har, sen kommer flygkalkylatorn att räkna ut exakt vad du har rätt till enligt de nu gällande reglerna.

Detta är utan tvekan ett av dem enklaste sätten att se vilken ersättning du kan få. Tänk dock på att kontrollera det programmet får fram eftersom det alltid kan finnas misstag. Det är dock en grund att stå på när du letar mer information om dina rättigheter vid ett inställt eller försenat flyg.

Vi hoppas att denna artikel hjälpt er att få lite klarhet i dem regler som gäller vid ersättning vid flyg. Självklart hoppas vi också att ni nu kan få ut den ersättning som ni faktiskt har rätt till. Lycka till!

Artikeln senast granskad: 17 mars, 2020

Om författaren

Axel Hansson

Jobbat inom marknadsföring i flera år med stort intresse för privatekonomi, sparande och passiva inkomster från både investeringar och egna projekt.

Investerat på börsen i över 8 år med fokus på techbolag.

Kommentarer