Blogg

Året 2018 på Buffert

Fyverkerier
Skriven av Svante Hansson

2018 har nu passerat och 2019 är äntligen här. Det är mycket som har hänt med Buffert det här året så vi tänkte att vi nämner lite höjdpunkter under året som varit och vad ni som besökare hjälpt till med.

Vi anser att det är viktigt att vara transparenta med hur det går med hemsidan men även intressant för många att se hur en större hemsida har för typer av inkomster och utgifter. I den här artikeln så kommer vi däremot inte fokusera endast på siffror men även det vi själva anser är intressant.

Höjdpunkter

Här kommer ett urval av de höjdpunkter vi har haft och vi tänkte vi börjar med det som vi är mest stolta över.

Vi är nu ett företag

Buffert OÜ är ett företag vars mål är att utbilda människor. Vi har äntligen valt att separera vår verksamhet från oss som privatpersoner och har bildat ett företag.

Buffert OÜ

Organisationsnummer: 14564083
Legal form: Private limited company
Adress: Harju maakond, Tallinn, Lasnamäe linnaosa, Sepapaja tn 6, 15551

OÜ kanske är en spännande ändelse för företagets namn. Det är för att företaget inte är bildat i Sverige utan vårat företag är ett estländsk företag där vi använder oss av Estlands nya digitala identitet. Anledningen till detta är för att ingen av oss är speciellt låsta mot Sverige och företagsformen tillåter oss att enklare driva företaget oavsett var vi är placerade.

Över 5% av den svenska befolkning har varit här

Ni kommer märka att vi inte väljer att nämna exakt siffror i artikeln men detta är den som kanske avslöjar mest information för er som är nyfikna på vårat besöksantal. Denna siffra skiljer sig från verkligheten och den exakta (över 5%) procenten får ni själva gissa på.

Det vi däremot kan säga så har vi haft ett otroligt år i antal besökare och vi är stolta att över detta! Det är inte bara vänner och familj som följer men vi har även träffat folk på exempelvis krogen som direkt ”Buffert? Den känner jag till”.

Besöksmängd 2018

Jämför vi med 2017 så är den en ökning på 350% vilket kommer bli svårslaget inför 2019.

Besöksmängd per sida

Besöksmängd per sida

Om vi kollar på de topp 10 besökta sidorna så ser vi att svenskar är intresserad av statistik, särskilt vad lönerna i Sverige här.

Vi är en hemsida för elever att få information ifrån

Webbstjärnan startades år 2008 och har varit en del av Internetstiftelsens satsningar för att utveckla internetanvändandet i den svenska skolan. Under tävlingens tio år har nära 400 000 elever deltagit och tillsammans skapat mer än 20 000 webbplatser.

Flera av de hemsidor som dessa elever valt att skapa för att lära sig att själva driva en hemsida har valt privatekonomi som område och använt oss som deras källa för information.

38 nya artiklar

Det är mycket som har skett i våra liv under det här året som varit och det har inte alltid varit lätt att hålla sig fokuserad. Trots att vi missat vårat interna mål för nya artiklar så är det en imponerad mängd trots omständigheterna.

Intäkter och utgifter

Här kommer avsnittet jag tror många undrar mycket över – hur tjänar sidan pengar. Tyvärr återigen så kommer vi inte nämna exakta siffror utan det är vår hemlighet men vi hoppas kunna ge lite ljus på hur det fungerar.

Vi har egentligen två typen av inkomster varav ena är annonser som ni ser medan ni läser en artikel. Den andra är något som kallas för affiliatemarknadsföring och går ut på att slussa besökare till företag. Vi har en sida dedikerad till vår sekretesspolicy för den som är intresserad.

Den första grafen vi tar upp visar hur vi har försökt sprida riskerna genom olika program som ligger på olika nätverk. Anledningen till detta är för att affiliatemarknaden ändrar ofta på sig och väljer ett företag att inte längre syssla med affiliates så kan en stor del av intäkterna försvinna.

Affiliatenätverk 1

Då ett enskilt nätverk står för nästan hälften av intäkterna så kollar vi lite närmare så får ni se hur det skiftar månad till månad. Exempel på varför detta sker så kan vi titta på vår guide om Thailand. Det är en artikel som främst gör bra ifrån sig under hösten och vintern då det är då folk är intresserade av att åka medan under sommaren så åker man till andra platser.

Utgifter

Så vad kostar en sida som denna att driva? Vi har egentligen endast två poster för utgifter, ena är själva hostingen av hemsidan och den andra är ett verktyg att hålla koll utvecklingen av hemsidan på Google.

  • Hosting: $5 / mån
  • Rankverktyg: $5 / mån

Oss som personer

Det är inte bara Buffert.se där det skett förändringar under året utan även för oss som driver hemsidan. Här kommer också ett mindre urval vad som skett genom året.

Vi växer

Dotter

Bokstavligen ja – Svante har blivit pappa vilket inte ett ett lätt jobb men väldigt givande.

Flytt till annat land

Medan han blivit pappa så har han också valt att flytta till Irland. Det är en otrolig mängd tid som går åt att flytta utomlands. Anledningen till detta var för att påbörja ett nytt jobb på Microsoft på deras högkvarter i Dublin.

Inför 2019 och slutord

Vi har mycket planer inför 2019 och vi kommer inte avslöja speciellt mycket nu på förhand. Vad vi däremot kommer säga är vi har en vilja att kunna ge mer bättre uppdaterad information så att ni själva kan göra era bästa beslut när det kommer till er privatekonomi.

Till sist vill vi också genuint tacka alla er besökare som har besökt vår hemsida under 2018 och tidigare år – utan er så hade den här hemsidan inte funnits!

Om författaren

Svante Hansson

Aktiesparare och Japan-entusiast. Driver Buffert.se tillsammans med min tvillingbror Axel Hansson. Som systemutvecklare i grunden så står jag för den tekniska biten av Buffert.se

Kommentera