Privatekonomi

Skatteåterbäring 2018: Viktiga datum och information

Skatteåterbäring
Skriven av Svante Hansson

I skrivande stund är skatteåterbäringen för 2017 sedan en tid tillbaka redan utbetald. Med denna artikel blickar vi fram emot deklarationen 2018 och förbereder er för allting ni behöver ha koll på.

När kommer skatteåterbäringen?

Svaret på denna fråga beror på när du väljer att skicka in din deklaration och om du behöver göra några ändringar på den. Som tidigast kan du få din skatteåterbäring innan påskhelgen och som senast kommer den i September.

För att få dina pengar innan påsk så behöver du:

Införskaffa dig en digital brevlåda senast 1 mars. Ett exempel på en digital brevlåda är Kivra, som enkelt låter dig samla all din myndighetspost på ett och samma ställe.
Ha anmält ett bankkonto till vilket din skatteåterbäring kommer att betalas ut.
Innan den 29 april så behöver du kolla igenom och godkänna din deklarationsblankett. Detta görs enklast elektroniskt hos Skatteverket via BankID.

För att få dina pengar innan midsommar:

Senast den 2:a maj 2018 så behöver din inkomstdeklaration för året 2017 finnas hos Skatteverket.
Du skall ha anmält ett bankkonto till vilket din skatteåterbäring kan betalas ut.
Du behöver ha deklarerat digitalt.

Viktiga nyheter inför skatteåterbäringen 2018

Vi fyller löpande på med nya regler och nyheter inför skatteåterbäringen 2018 allt eftersom de presenteras av Skatteverket.

Viktiga datum för 2017

Trots att året snart är slut så finns det fortfarande vissa datum att hålla extra koll på, framförallt om man fått in slutskattebeskedet under hösten.

  • 1 november – Fastighetsdeklarationen ska vara inlämnad.
  • 13 november – Om man fick slutskattebeskedet i augusti ska man betalat in underskottet av den slutgiltiga skatten.
  • 12 december – Om man fick slutskattebeskedet i september ska man betalat in underskottet av den slutgiltiga skatten.

Viktiga datum för skatteåterbäringen 2018

Dessa datum är extra viktiga att hålla koll på när det kommer till deklarationen.

  • 31 januari – Här skall alla kontrolluppgifter från arbetsgivare och banker för inkomståret 2017 lämnas in till Skatteverket.
  • 1 mars – Sista datumet att skaffa en digital brevlåda om du vill kunna få ut pengarna innan påsk.
  • 8 mars – Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketter till de som har öppnat en digital brevlåda.
  • 21 mars – Skatteverket öppnar upp deklarationen för inkomståret 2017. Vanligtvis smygöppnar de en eller ett par dagar innan vilket kan vara bra att känna till om man snabbt vill deklarera.
  • 29 mars – Sista dagen att deklararera om du vill få din skatteåterbäring innan påsken.
  • 2 maj – Sista dagen att skicka in din deklaration.
  • 8 juni – För dig som har ett anmält bankkonto, deklarerat digitalt och inte bedriver en verksamhet så börjar Skatteverket skicka ut pengarna runt den här tiden.
Väckarklocka

Avdragstips

För många är deklarationen ett sätt att tjäna några extra slantar. För vissa innebär deklarationsperioden dessutom möjlighet att få tillbaka många tusentalskronor. Men för att göra detta möjligt krävs att man vet vad man får och inte får göra avdrag på. Nedan listas våra viktigaste avdragstips.

  • För dig som reser till och från arbetsplatsen så har du att rätt att göra avdrag för summor över 11 000 kr. För kollektivtrafik så summerar du biljetterna under året och för bil så har skatteverket angett en schablonersättning per mil.
  • För dig som flyttat så kan man göra avdrag för dubbla boenden. För att möjliggöra detta krävs att du har flyttat längre än 50 km från arbetsorten och här kan du göra avdrag för dubbel bosättning men även mat och småutgifter (Dessa får enbart göras första månaden.)

Glöm inte att bevisbördan ligger på dig om du granskas så spara dina kvitton. Du måste kunna bevisa att du har rätt till ersättningen.

  • Du har rätt att göra avdrag på det du betalar i ränta på ditt bostadslån. I alla fall upp till 100 000 kr (30%) – på summor över detta så sänks avdraget till 21%. Om ni är två som äger en bostad så är det därför väldigt smart att dela upp ränteavdraget för att ni ska få ut så mycket som möjligt av det.
  • Jobbar eller studerar du tillfälligt på en annan ort? Du har rätt till avdrag på bland annat mat och på ditt boende på den tillfälliga orten. På Skatteverkets webbplats har du möjlighet att läsa mer om vad som gäller vid den här typen av avdrag.

Vad är skatteåterbäringen?

Skatteåterbäringen är den tid på året då Skatteverket går igenom hur mycket skatt du har betalat in under året. För många innebär detta att Skatteverket ser att man har betalat för mycket pengar i skatt, vilket i sin tur leder till att man får tillbaka pengar. Det är dock fullt möjligt att man möts av andra sidan av mytet, d.v.s. att man har betalat in för lite skatt. Då får man istället betala vad som kallas restskatt för att kompensera för den skatt som inte har betalats in.

Historiskt sett så har det varit krångligt att deklarera och för de som inte har anmält en digital brevlåda får man fortfarande en deklarationsblankett i pappersform. Denna ska ses över och fyllas i, det är nämligen här man anger vilka avdrag man begär av Skatteverket. Nuförtiden så föredrar dock de flesta att deklarera digitalt vilket inte bara är skonsamt för miljön utan även snabbar upp processen för alla parter.

För dig som vill deklarera digitalt så kan du redan 8 mars logga in på Skatteverket och gå igenom inkomstdeklarationen och skicka in. För många så krävs det bara att godkänna deklarationen utan några ändringar och det tar inte mer än fem minuter, kanske tio eller femton om det är första gången du gör det.

Varför deklarerar vi i Sverige?

Alla som har en årsinkomst som överstiger 18 200 kronor behöver är skyldiga att betala skatt i Sverige. Skatten går till att bygga upp landets infrastruktur och välfärd där kostnader för exempelvis vägar, sjukvård och skola inkluderas. Anledningen till att vi deklarerar är för att vi skattar på lönen i förtid och deklarationen är ett sätt att jämföra vad vilken summa vi har betalat in, jämfört med vilken summa vi faktiskt skulle ha betalat in. Har du skattat för mycket så ska du få tillbaka pengar, detta kallas då skatteåterbäring. Har du tvärtom betalat för lite så kommer du att krävas på en restskatt – en summa du behöver betala in till Skatteverket.

Hur många deklarerade 2017

Under år 2017 deklarerade hela 7,8 miljoner invånare i Sverige och utav dessa så valde hela 74,3% attt göra det digitalt. Antalet som har skaffat en digital brevlåda är cirka 1,5 miljoner invånare och detta är en ökning med cirka 200 000 jämfört med året innan.

Källa: Skatteverket

Om författaren

Svante Hansson

Aktiesparare och Japan-entusiast. Driver Buffert.se tillsammans med min tvillingbror Axel Hansson.

Lämna en kommentar